Negatywne przekonania duchowe i ich wpływ na zdrowie

Czy przekonania duchowe mogą mieć wpływ na zdrowie? Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Missouri wykazały że, osoby obwiniające „Siłę Wyższą” za swój stan zdrowia odczuwają silniejsze dolegliwości bólowe. Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie Journal of Spirituality in Mental Health.

Zobacz też: Duchowość i jej niezwykłe związki ze zdrowiem

Zespół naukowców pod kierownictwem Brick’a Johnstone – neuropsychologa i profesora psychologii zdrowia z MU School of Health Professions przeprowadził badania mające na celu analizę związku pomiędzy duchowymi przekonaniami, stanem zdrowia psychicznego i poziomem odczuwanego bólu.

W badaniach udział wzięło 200 osób cierpiących z powodu m.in. choroby nowotworowej, urazowego uszkodzenia mózgu lub przewlekłego bólu. Naukowcy podzielili badanych na dwie grupy – w pierwszej grupie znalazły się osoby charakteryzujące się negatywnymi przekonaniami duchowymi i deklarujące uczucie porzucenia lub kary ze strony „Siły Wyższej”, natomiast w grupie drugiej znalazły się osoby charakteryzujące się pozytywnymi przekonaniami duchowymi.

Wyniki przeprowadzonych badań wykazały, że osoby z grupy o negatywnych przekonaniach duchowych zgłaszały istotnie wyższy poziom odczuwanego bólu i charakteryzowały się gorszym ogólnym stanem zdrowia psychicznego w porównaniu z osobami, które deklarowały pozytywne przekonania duchowe.

Ogólnie rzecz biorąc, im bardziej jesteś religijny i uduchowiony tym jesteś zdrowszy – twierdzi Brick Johnstone, autor badania. Dodaje, że osoby religijne przekonane, że choroba jest karą za ich złe postępowanie w przeszłości mogą odczuwać większe dolegliwości bólowe.

Zdaniem Brock’a Johnstone konieczne są dalsze badania, które pozwolą zidentyfikować skuteczne metody zwalczania negatywnych i promowania pozytywnych przekonań duchowych wśród osób wierzących, ponieważ mogą one wpływać na ich stan zdrowia.

Agnieszka Sztumer | Psycholog
Żródło:  Angela Jones, Daniel Cohen, Brick Johnstone, Dong Pil Yoon, Laura H. Schopp, Guy McCormack, James Campbell. Relationships Between Negative Spiritual Beliefs and Health Outcomes for Individuals With Heterogeneous Medical Conditions. Journal of Spirituality in Mental Health, 2015; 17 (2)