Medytacja mindfulness poprawia jakość snu

Naukowcy z University of California twierdzą, że medytacja mindfulness może być pomocna w leczeniu zaburzeń snu. Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie Journal of the American Medical Association Internal Medicine.

Zespół naukowców z University of California w Los Angeles oraz University of Southern California’s Keck School of Medicine przeprowadził eksperyment mający na celu zbadanie wpływu medytacji mindfulness na jakość snu wśród osób po 55 roku życia.

Zaburzenia snu są powszechnie występującym problemem wśród ludzi starszych. Szacuje się, że 50% osób po 55 roku życia cierpi z powodu różnego rodzaju problemów ze snem. Specjaliści podkreślają, że farmakoterapia zaburzeń snu jest rozwiązaniem doraźnym i krótkoterminowym, ponieważ wywołuje efekty uboczne i wiąże się ze zwiększonym ryzykiem uzależnienia od leków nasennych.

W badaniu wzięło udział 49 osób po 55 roku życia, które cierpiały z powodu zaburzeń snu. Badanie przeprowadzono w dwóch randomizowanych grupach. W pierwszej grupie znalazło się 25 osób, które praktykowały medytację mindfulness. W drugiej grupie znalazły się 24 osoby, które uczestniczyły w programie edukacyjnym dotyczącym: biologii snu, wpływu stresu na sen, metod relaksacyjnych i modyfikacji złych nawyków związanych ze snem. Interwencje w obu grupach trwały przez 6 tygodni (2 godziny tygodniowo).

W badaniu wykorzystano kwestionariusz do oceny jakości i zaburzeń snu Pittsburg Sleep Quality Index (PSQI). Pozwolił on naukowcom na porównanie skuteczności medytacji mindfulness i programu edukacyjnego. Uczestnicy badania wypełnili kwestionariusz Pittsburg Sleep Quality Index dwukrotnie – przed rozpoczęciem interwencji i po jej zakończeniu.

Wyniki badań wykazały, że osoby z grupy praktykującej medytację mindfulness miały wyższą jakość snu w porównaniu z osobami z grupy uczestniczącej w programie edukacyjnym. Średnie wyniki uzyskane przez grupę praktykującą medytację mindfulness: przed interwencją 10,2 PSQI | po interwencji 7,4 PSQI oraz grupę uczestniczącą w programie edukacyjnym: przed interwencją 10,2 PSQI | po interwencji 9,1 PSQI.

Dodatkowo, osoby z grupy praktykującej medytację mindfulness odnotowały mniej objawów bezsenności, mniejsze zmęczenie w ciągu dnia oraz niższy poziom depresji w porównaniu z osobami z grupy uczestniczącej w programie edukacyjnym. Naukowcy nie zaobserwowali istotnych różnic pomiędzy grupami w poziomie doświadczanego niepokoju i stresu.

Wyniki wcześniejszych badań wskazują, że medytacja mindfulness skutecznie obniża poziom odczuwanego stresu, poprawia koncentrację, wzmacnia układ odpornościowy, zmniejsza reaktywność emocjonalną i korzystnie wpływa na samopoczucie. Okazuje się, że medytacja mindfulness poprawia także jakość snu – mówi dr dr Michael Irwin, koordynator badania.

Naukowcy wskazują na konieczność przeprowadzenia dalszych badań, które dostarczą informacji na temat długotrwałego wpływu medytacji mindfulness na jakość i zaburzenia snu.

Źródło: David S. Black, Gillian A. O’Reilly, Richard Olmstead, Elizabeth C. Breen, Michael R. Irwin. Mindfulness Meditation and Improvement in Sleep Quality and Daytime Impairment Among Older Adults With Sleep Disturbances. JAMA Internal Medicine, 2015

Paweł Zegarow | psycholog

1 KOMENTARZ

  1. Najnowsze badania tylko potwierdzaja zalety Mindfulness pomaga uzyskac stabilnosc emocjonalna, wplywa na jakosc snu, zwieksza uwage i pamiec, zwieksza kreatywnosc, obniza napiecie i stres, i wiele innych pozytywnych efektow zdrowotnych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ