Jedz (z umiarem) czekoladę na zdrowie

Spożywanie czekolady jest związane z niższym ryzykiem wystąpienia chorób układu krążenia. Do takiego wniosku doszedł zespół badaczy kierowany przez prof. Phyo Kyaw Myint z School of Medicine & Dentistry University of Aberdeen.

Korzystny wpływ czekolady na zdrowie jest związany prawdopodobnie z działaniem flawonoidów – organicznych związków chemicznych zawartych w kakao, które pełnią funkcję przeciwutleniaczy, zmniejszają ciśnienie tętnicze krwi, poziom złego cholesterolu i zapobiegają powstawaniu zakrzepów.

W trwających blisko 15 lat badaniach udział wzięło 20 951 mieszkańców hrabstwa Norfolk we wschodniej Anglii, w tym 9 214 mężczyzn i 11 737 kobiet. Średni czas monitorowania stanu zdrowia uczestników wyniósł 11,7 lat. W trakcie trwania badań 3013 osób doświadczyło zawału serca lub udaru mózgu.

Wszyscy uczestnicy zostali poddani badaniom laboratoryjnym, które miały na celu ustalenie poziomu cholesterolu całkowitego (HDL i LDL), ciśnienia tętniczego krwi, wagi i wzrostu. Następnie naukowcy poprosili uczestników o wypełnienie ankiet dotyczących stanu zdrowia, poziomu aktywności fizycznej, spożycia alkoholu, palenia papierosów oraz nawyków żywieniowych. Do monitorowania nawyków żywieniowych i ilości spożywanej czekolady naukowcy wykorzystali kwestionariusz FFQ (Food Frequency Questionnaires).

Wyniki przeprowadzonych badań wykazały, że blisko 20% uczestników w ogóle nie spożywało czekolady. Pozostali uczestnicy spozywali średnio 7 gramów czekolady dziennie. Naukowcy zwracają uwagę, że większość badanych najczęściej sięgała po czekoladę mleczną o niższej zawartości kakao, która posiada znacznie mniej flawonoidów w porównaniu z czekoladą gorzką.

Osoby badane, które spożywały do 100 gramów czekolady dziennie miały niższe ryzyko wystąpienie chorób serca o 11%, udaru mózgu o 23% i śmierci z powodu chorób sercowo-naczyniowych o 25% w porównaniu z osobami, które nie spożywały czekolady w ogóle.

Wyższe spożycie czekolady było związane z niższym ryzykiem sercowo-naczyniowym, niższym ciśnieniem tętniczym krwi, niższą częstością występowania cukrzycy, niższym spożyciem alkoholu, niższym wskaźnikiem BMI, niższym obwodem bioder, większym poziomem aktywności fizycznej i niższym wiekiem.

Naukowcy zwracają uwagę, że wyższe spożycie czekolady było związane z dietą bardziej kaloryczną, o niższej zawartości białka i wyższej zawartości węglowodanów i tłuszczów.

Zobacz też:

Badacze podkreślają obserwacyjny charakter badań i zalecają ostrożną interpretację wniosków. Ich zdaniem uzyskane wyniki mogą mieć charakter odwrotnej zależności przyczynowo-skutkowej. Co oznacza, że osoby młode i zdrowe jedzą znacznie więcej czekolady w porównaniu z osobami starszymi, które charakteryzują się z wyższym ryzykiem  chorób sercowo-naczyniowych, i które jedzą mniej czekolady lub nie jedzą jej w ogóle.

Prof. Phyo Kyaw Myint zaleca umiarkowane spożycie czekolady, które nie przekracza zalecanej ilości kalorii w diecie. Podkreśla, że spożywanie nadmiernych ilości wysokokalorycznych produktów może niekorzystnie wpływać na zdrowie zwiększając ryzyko wystąpienia otyłości, cukrzycy czy próchnicy zębów.

Źródło: Chun Shing Kwok, S Matthijs Boekholdt, Marleen A H Lentjes, Yoon K Loke, Robert N Luben, Jessica K Yeong, Nicholas J Wareham, Phyo K Myint, Kay-Tee Khaw. Habitual chocolate consumption and risk of cardiovascular disease among healthy men and women. Heart, 15 June 2015.

Paweł Zegarow | psycholog

ZOSTAW ODPOWIEDŹ