Drzemki obniżają ciśnienie tętnicze i chronią serce

Popołudniowe drzemki obniżają ciśnienie tętnicze krwi i zapotrzebowanie na leki hipotensyjne wśród osób chorych na nadciśnienie tętnicze – twierdzą greccy naukowcy. Wyniki badań zostały zaprezentowane na tegorocznym Kongresie Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego w Londynie.

Naukowcy z Asklepieion Voula General Hospital (Grecja) postanowili sprawdzić, czy popołudniowe drzemki mogą pomóc w walce z nadciśnieniem tętniczym. W tym celu przeanalizowali dane medyczne zebrane od 386 dorosłych osób chorych na nadciśnienie tętnicze dotyczące: całkowitego czasu trwania drzemek w ciągu dnia, wyników 24 godzinnego pomiaru ciśnienia tętniczego, prędkości fali tętna, wskaźnika masy ciała (BMI) i nawyków zdrowotnych.

Wyniki przeprowadzonych badań wykazały, że chorzy praktykujący popołudniowe drzemki charakteryzowali się lepszym stanem zdrowia, potrzebowali mniejszych dawek leków hipotensyjnych oraz mieli średnio o 5% niższe dobowe wartości skurczowego ciśnienia tętniczego w porównaniu z osobami chorującymi na nadciśnienie tętnicze, które nie drzemały w ciągu dnia.

Zdaniem dr Manolisa Kallistratosa, kardiologa z Asklepieion Voula General Hospital zaobserwowany dobowy spadek wartości ciśnienia tętniczego może wydawać się niski, ale należy pamiętać, że obniżenie skurczowego ciśnienia tętniczego zaledwie o 2 mmHg zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych o 10%.

Naukowcy zauważyli również, że pacjenci z nadciśnieniem tętniczym praktykujący popołudniowe drzemki mieli średnio o 5% mniejszą średnicę lewego przedsionka serca i mniej uszkodzone tętnice w porównaniu z chorymi, którzy nie drzemali w ciągu dnia.

Chcesz wprowadzić drzemki i poprawić jakość swojego snu? Zobacz 16 sposobów na jeszcze lepszy sen oraz 5 stron internetowych, które pomogą Ci się zrelaksować w kilka minut.

Paweł Zegarow | Psycholog
Źródło: European Society of Cardiology. "Midday naps associated with reduced blood pressure and fewer medications." ScienceDaily. ScienceDaily, 29 August 2015.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ