Czytanie etykiet sprzyja zdrowiu

Naukowcy z Cornell University oraz University of Minnesota twierdzą, że czytanie etykiet znajdujących się na opakowaniach produktów spożywczych sprzyja podejmowaniu zdrowszych wyborów żywieniowych. Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie Appetite.

Zespół naukowców z Cornell University oraz University of Minnesota na czele z dr Catherine Cioffi, specjalistą ds żywienia z PepsiCo, przeprowadził badanie, mające na celu ocenę wpływu etykiet opisujących wartości odżywcze na podejmowane wybory żywieniowe.

Zobacz też:

Od blisko 50 lat średnia waga ciała mieszkańców Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej rośnie wraz ze wzrostem ilości jedzenia spożywanego poza domem. Aż 33% dorosłych mieszkańców USA ma nadwagę, 38% cierpi na otyłość, a ponad 6% jest bardzo otyłych.

Wcześniejsze badania dotyczące wpływu etykietowanej żywności na wybory żywieniowe dostarczały często sprzecznych wyników. Niespójne wyniki, zdaniem badaczy mogły być związane ze zbyt krótkim czasem trwania badań lub zbyt małą liczebnością badanych osób.

Do badania przeprowadzonego pod kierownictwem dr Catherine Cioffi zostały włączone punkty gastronomiczne znajdujące się na terenie Cornell University. Poszczególne potrawy w każdym z lokali zostały oznaczone etykietami opisującymi wartości odżywcze. Dodatkowo, wszystkie dania podzielono na cztery kategorie: wysokokaloryczne, niskokaloryczne, o wysokiej zawartości tłuszczu oraz o niskiej zawartości tłuszczu.

Badacze zbierali dane przez 6 semestrów – przez 3 semestry przed i 3 po wprowadzeniu etykiet – aby sprawdzić, czy pod wpływem etykiet opisujących wartości odżywcze wybory konsumentów uległy zmianie.

Wyniki przeprowadzonych badań wykazały, że po wprowadzeniu etykiet ogólna kaloryczność oraz zawartość tłuszczu spożywanych dań zmniejszyła się o 7% tygodniowo. Co ważne, wzrosła sprzedaż niskokalorycznej i niskotłuszczowej żywności, przy jednoczesnym spadku sprzedaży wysokokalorycznej i wysokotłuszczowej.

Nasze badanie jest jednym z niewielu, które wykazało, że wprowadzenie w uniwersyteckich stołówkach etykiet z informacjami o kaloryczności i zawartości tłuszczu różnych produktów spożywczych pozytywnie wpływa na wybory żywieniowe – mówi profesor David Levitsky, członek zespołu badawczego.

Naukowcy podkreślają, że wyniki przeprowadzonych badań są spójne z teorią, według której średnia waga Amerykanów wzrasta powoli, wraz ze zwiększaniem się ilości kalorii dostarczanych dziennie organizmom.

Badania pokazują, że wystarczy niewielki bodziec, aby pomóc w ograniczeniu spożywanych kalorii. Zdaniem naukowców, w dzisiejszym świecie, który sprzyja otyłości, konsumenci potrzebują każdego możliwego wsparcia, aby obronić się przed pokusami, które przemysł dostarcza im, żeby zwiększyć zysk. Czytanie umieszczonych na produktach etykiet może stanowić jeden z rodzajów takiej pomocy.

Magdalena Smosarska | Psycholog
Catherine E. Cioffi, David A. Levitsky, Carly R. Pacanowski, Fredrik Bertz. A nudge in a healthy direction. The effect of nutrition labels on food purchasing behaviors in university dining facilities. Appetite, 2015.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ