Chcesz schudnąć? Zmień talerze na mniejsze.

Z badań przeprowadzonych przez naukowców z Bond University oraz University of New South Wales wynika, że zmiana talerza na mniejszy może przyczynić się do zmniejszenia porcji spożywanego jedzenia. Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie Journal of the Association for Consumer Research.

Nadwaga i otyłość stanowią poważny problem zdrowotny na świecie. Jak wynika z danych Światowej Organizację Zdrowia w 2014 roku na świecie liczba osób dorosłych z nadwagą przekroczyła 1,9 mld, a otyłych 600 mln. Niestety problem nadmiernej masy ciała dotyczy również 42 mln dzieci, które nie ukończyły jeszcze 5 roku życia.

Zobacz też: 9 zaskakujących faktów na temat stanu zdrowia światowej populacji

Nadmierna akumulacja tłuszczu w organizmie jest uważana za istotny czynnik ryzyka powstania wielu chorób przewlekłych, w tym cukrzycy, chorób układu sercowo-naczyniowego czy nowotworów. Warto zadbać o regularną aktywność fizyczną i zbilansowaną dietę. Spożywanie nawet o 100 kcal więcej niż potrzebujemy, może skutkować zwiększeniem masy ciała o ponad 4 kilogramy w ciągu roku.

Czy rozmiar talerza wpływa na ilość spożywanego pokarmu? Zespół naukowców na czele z dr S. Holdenem postanowił to sprawdzić. W tym celu przeanalizował wyniki 56 badań naukowych. W analizowanych badaniach znalazły się różne rodzaje jedzenia (na przykład słone przekąski, owoce, warzywa, płatki śniadaniowe, ryż), typ naczynia (talerze, miski, talerze do serwowania jedzenia, talerze, z których spożywa się jedzenie), rozmiar porcji (stała, zależna od rozmiaru talerza, bądź nakładana przez osoby badane) oraz warunki przeprowadzanego badania (osoby badane zaproszone do laboratorium bądź uczestnicy w naturalnym środowisku, takim jak na przykład bufet).

Badania wykazały, że zmniejszenie średnicy talerza o 30 procent powodowało zmniejszenie porcji spożywanego jedzenia nawet o 1/3. 

Zdaniem badaczy porcja jedzenia nałożona na mniejszy talerz wydaje się znacznie większa od identycznej porcji znajdującej się na dużym talerzu. Nie bez znaczenia jest również, to czy sami nakładamy sobie jedzenie oraz czy mamy poczucie, że jesteśmy oceniani przez innych ludzi.

smaller_plate500

Jak skutecznie zmienić nawyki zdrowotne? Jak sobie radzić z nadmiernym apetytem? Zdaniem naukowców istnieje wiele stosunkowo prostych sposobów, które mogą ułatwić wspieranie zdrowia i walkę z nadwagą. Jednym z nich jest zmiana rozmiaru talerzy na mniejsze. Metoda ta jest szczególnie polecana osobom, które samodzielnie decydują o wielkości nakładanych porcji jedzenia np. w pracowniczych stołówkach czy bufetach. Innym sposobem jest zagospodarowanie domowej przestrzeni w taki sposób, aby stół przy którym jemy znajdował się w innym pomieszczeniu niż kuchnia.

Chcesz wiedzieć więcej? Przejdź do działu  dieta

Magdalena Smosarska | Psycholog

Holden, S., Zlatevska, N., Dubelaar, C. Whether smaller plates reduce consumption depends on who's serving and who's looking: a meta-analysis. The Journal of the Association for Consumer Research, 2016.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ