5 mitów na temat stresu, które powinieneś znać

Czy nam się to podoba, czy nie stres jest nieodłącznym elementem naszego życia. Niestety często ignorujemy objawy stresu i łudzimy się, że jest to najlepsza metoda radzenia sobie z nim. Oto 5 najczęściej powielanych mitów na temat stresu, których poznanie pomoże Ci skuteczniej nim zarządzać.

Mit 1 Stres jest tym samym dla każdego z nas

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego podczas zebrania w pracy czujesz się nieswojo na samą myśl o publicznym zabraniu głosu, podczas gdy Twój kolega z działu czerpie prawdziwą przyjemność z prowadzenia dyskusji? Sytuacje, które są dla nas bardzo stresujące, inni uważają za powszechne. Dlaczego?

Zdecydowanie różnimy się między sobą pod względem postrzegania i odczuwania stresu. Źródłem tych różnic są między innymi uwarunkowania genetyczne, wczesne doświadczenia z okresu dzieciństwa, a także czynniki osobowościowe i środowiskowe. Wszystko to sprawia, że stres jest unikalnym doświadczeniem, które każdy z nas postrzega i odczuwa na swój sposób.

Zobacz też: Jak zaprzyjaźnić się ze stresem?

Mit 2 Stres jest zawsze zły i szkodliwy

Jeśli w to wierzysz, to najprawdopodobniej masz duży problem ze stresem w swoim życiu. Szczęśliwe życie wcale nie oznacza życia całkowicie wolnego od stresu. Posługując się znaną metaforą, stres można porównać do napięcia strun skrzypcowych. Jeśli napięcie będzie zbyt niskie, wydobywane dźwięki będą stłumione i pozbawione głębi. Jeśli jednak napięcie będzie zbyt duże, wydobywane dźwięki będą piskliwe i nieprzyjemne, a struna w końcu pęknie.

Stres sam w sobie nie jest zły. Istotne jest jego nasilenie i to, jak sobie z nim radzimy. Stres może nadawać życiu koloru, sprawiać, że stanie się ono pełniejsze. Może też zubażać życie, a nawet zamienić je w piekło. Najważniejsze, to nauczyć się mądrze zarządzać stresem.

Mit 3 Stres czai się wszędzie i nic nie można na to poradzić

Za każdym razem kiedy wychodzisz domu, a zwłaszcza jeśli mieszkasz przy ruchliwej ulicy, wzrasta prawdopodobieństwo, że zostaniesz potrącony przez rower śpieszącego się do pracy sprzedawcy waty cukrowej. Wiesz o tym doskonale, znasz ryzyko, ale nie powstrzymuje Cię to przed wychodzeniem z domu.

Chodzi o to, że w znacznym stopniu to my sami, nie zewnętrzne okoliczności odpowiadamy za stres, którego doświadczamy. Posługując się pewnymi regułami możemy, tak zaplanować nasze codzienne życie, żeby stres nas nie przytłaczał. Na czym polega efektywne planowanie? W dużej mierze na ustaleniu priorytetów, na rozwiązywaniu na bieżąco małych problemów, a dopiero zabieraniu się do trudniejszych rzeczy.

Mit 4 Najpopularniejsze metody walki ze stresem są najbardziej skuteczne

Medytacja, ćwiczenia fizyczne, książki samopomocy, ziołowe mieszanki, joga, zimny prysznic itp. Nie istnieje jedyna skuteczna metoda walki ze stresem, która zredukuje napięcie u wszystkich zestresowanych. W większości przypadków najlepiej sprawdza się kompleksowy system zarządzania stresem dopasowany do indywidualnych potrzeb.

Mit 5 Skoro nie odczuwam objawów stresu, to wszytko jest w porządku

Wiele osób wspomaga się środkami farmakologicznymi, sięga po alkohol, używki czy podejmuje przypadkowe kontakty seksualne, które tylko odwracają uwagę od problemów i zagłuszają fizjologiczne i psychologiczne sygnały wysyłane przez przeciążone stresem ciało. Tego rodzaju metody sprawdzają się na krótką metę i w perspektywie czasu mogą wyrządzić więcej złego, niż dobrego.

Ciało i umysł są ze sobą związane silniej niż myślisz. I choć stres jest głównie efektem psychologicznym to wielu z nas doświadcza go w bardzo fizyczny sposób. Trudności w oddychaniu, kołatanie serca,  problemy żołądkowe – w zasadzie każda dolegliwość może być efektem odczuwania nadmiernego stresu. Jeśli doświadczasz tego rodzaju dolegliwości zacznij zarządzać stresem już dziś.

Zobacz też: 7 darmowych aplikacji, które pomogą Ci zapanować nad stresem i lękiem

Paweł Zegarow | Psycholog

źródło: psychcentral.com

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ